Ako poraziť chuť na sladké

Prekvapivo úspešné kroky na odbúranie závislosti od sladkostí v tvojom živote!



Pre mnohých je toto známa situácia:


Hodiny ukazujú 15:00, ten inkriminovaný čas. Trochu sa ti začína driemať a nasleduje opäť ten typický scenár. Spravíš si kávu a k nej prihodíš nejakú sladkosť. No a keď ju zješ, zistíš, že si opäť v rovnakej situácii.


Včera ti hlavou prebleskla úvaha nad vankúšikmi okolo pása a dokonca aj uvedomenie si, že sladkostí sú jednou z tých vecí, ktoré treba odbúrať. A samozrejme vieš, že tento poobedný sladký rituál musíš stopnúť. Do týchto stavov sa dostáva väčšina z nás.


Druhou častou "problematickou" chvíľkou je večerné mlsanie. Čokoládka, keksík, zmrzlina, koláčik a pod. na večeru vedie k vybudovaniu zlých návykov. Na druhej strane, keď sa spýtam na celodenné stravovanie, zisťujem, že klient nemal obed alebo raňajky, nestíhal piť dostatok vody a o vyváženej strave s optimálnym zastúpením zeleniny a ovocia, ani nehovorím. Telo teda častokrát kompenzuje aj určitú nerovnováhu v stravovaní.


Vynára sa teda otázka: "Ako túto závislosť pokoriť?"





Jednoduchý tip, ktorý je veľmi úspešný, je založený na vyváženosti. Keď naše telo niečo potrebuje, rado si to vypýta. Je unavené, potrebuje energiu, je dehydrované, potrebuje vodu. Naše telo reguluje hormonálne aj metabolicky všetky naše funkcie.


Ak sa chceme zbaviť návyku na sladké, je dôležité, v prvom rade, dať telu stravu v optimálnom množstve a v pravidelných časoch. Týmto spôsobom upravíme výkyvy hladiny cukru v krvi. Dokážeme sa kontrolovať v kľúčových momentoch, pretože telo si sladkosť “nevypýta”.


Ako teda na zmenu? Ako dosiahnuť tú vyváženosť?

Tu je odpoveď tiež jednoduchá. Nastavte si jedálniček, raňajky, obed a večeru tak, aby ste mali vyváženú zdravú stravu. Jednoduché, nie?🙃



Ako to však spraviť, aby to bolo udržateľné dlhodobo?

Ďalší tip ako na to:


Za paralelu k stravovaniu a diétam pokladám futbalovú ligu. Ak si hráčom piatej ligy, než sa prepracuješ do prvej, potrebuješ prejsť jednotlivými stupňami, než sa dostaneš na vrchol. Ako príklad 5. ligy môžem uviesť stravovanie, kedy si na raňajky niekto dá kávičku, na obed vyprážaný syr a na večeru hocičo čo chladnička ponúkne. Naopak, prvoligista bude mať na raňajky misku vločiek s jogurtom, orechami a ovocím, na obed ryžu s kuracím soté a na večeru zeleninový šalát s tuniakom 3 hodiny pred spánkom.

Ľudia robia chybu, keď z piatej ligy skočia nejakou diétou do prvej. V podstate preskočili niekoľko stupňov a častokrát potom spadnú ešte nižšie než boli predtým, pretože dané zmeny sú neudržateľné.


Zmena má teda nastať na úrovni jednotlivých stupňov. Tým prvým môže byť to, že namiesto kávy na raňajky vypijem pohár džúsu, alebo si dám banán. Alebo zmením večeru. A to jednoducho, pridám zopár kusov zeleniny alebo zamením menej zdravú alternatívu, napr. fast food burger s colou, za domáci burger s minerálkou.

Základom tejto zmeny je uvedomenie. Uvedomenie si, kde som a čo môžem zmeniť. Nemalo by to byť preskočenie niekoľkých stupňov diétou alebo úplne novým stravovaním.

Absolútne základným krokom je, nájsť si čas, zastaviť sa a určiť si 1 vec, ktorú v strave zmením.

Druhou bude, nájsť jednu novú možnosť, ktorú do stravovania zavediem. Ako príklad uvediem rozhodnutie: "Už nebudem jesť večer sladkosti." Namiesto takéhoto rezolútneho odmietnutia, ho nahradím tým, že si doma pripravím tanier s kúskami ovocia. Postupne teda meníme určitý návyk na zdravšiu verziu.




TVOJ PLÁN

1. URČI si, v ktorej lige stravovania sa nachádzaš.

2. NÁJDI jeden stravovací návyk, ktorý Ti spôsobuje problém.

3. NAHRAĎ ho zdravšou alternatívou.

Každý návyk sa dá zmeniť, je to len otázka opakovania.

“Opakovanie tej istej myšlienky alebo pohybového vzorca sa premení na návyk. Ak ho opakujeme dostatočne dlho, stane sa automatickým reflexom.“ Citát od Normana Vincenta Peleho

1 zobrazení

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše