• Robert Nagy

Jednoduchý recept ako si bez problémov upraviť jedálniček.


Znie Ti to povedome? Sedíš pri počítači a čelíš náporu e-mailov. Po napísaní odpovede klikneš na „odoslať“ a siahneš po take-away obede na svojom pracovnom stole. Po niekoľkých sústach, žuvaní a pri pohľade na obrazovku, položíš jedlo nabok a otvoríš ďalšiu správu. O chvíľu siahneš na cukrík alebo sladkosť, ktorá je vždy po ruke pre prípad krízového stavu. Skôr ako si to uvedomíš, doješ obed a ani nevieš ako chutil.

Malý, ale stále rastúci počet výskumov naznačuje, že pomalší a premyslenejší spôsob stravovania, by mohol pomôcť pri problémoch s obezitou a možno niektorých ľudí odučiť od konzumácie polotovarov a iných menej zdravých typov jedál.

Ako sa hovorí: "To, čomu venujeme čas, nám bude kvitnúť a to, na čo si čas nenájdeme, bude vädnúť..."

Návodov, ako si zostaviť ten správny jedálniček, je veľa. Recept, ktorý tu uvádzame má prekvapivé výsledky bez diétovania.



Riešim s klientami otázky zdravého stravovania takmer každý deň.

Jedlo tvorí neoddeliteľnú súčasť nášho bytia. Mali by sme mu venovať oveľa viac pozornosti, ak chceme zlepšiť výkon (čí už pri rodinných povinnostiach, športových aktivitách, ale aj pri ťažkých strategických rozhodovaniach), zhodiť pár kíl alebo mať viac energie. Strava je absolútne dôležitá pre naše zdravie, no napriek tomu náš väčší záujem strhnú „povinnosti“ ako seriál na Netflixe, Facebook a nekonečné množstvo "veľmi súrnej a dôležitej“ komunikácie na mobile. Nie, nepíšem tu o zdravých surovinách alebo o diétach. Píšem o spôsobe stravovania. To, ako si jedlo vychutnáme, ako ho žujeme, vnímame jeho konzistenciu, vôňu, ako pri jedle dýchame, toto všetko ovplyvňuje, ako trávime a spracúvame potravu.

Spojenie mozgu a tráviaceho ústrojenstva Trávenie zahŕňa komplexnú sériu hormonálnych signálov medzi črevom a nervovým systémom a mozgu trvá asi 20 minút, kým zaregistruje sýtosť (plnosť). Ak sa niekto naje príliš rýchlo, pocit sýtosti sa môže dostaviť až po prejedení. Existuje tiež dôvod domnievať sa, že stravovanie, keď sme vyrušovaní aktivitami, ako je šoférovanie alebo písanie na počítači, môže spomaliť alebo zastaviť trávenie podobným spôsobom, ako naša hlboko vrytá reakcia organizmu z čias praveku, keď sa človek musel pripraviť na boj alebo útek. A ak netrávime dobre, možno prichádzame o úplnú výživnú hodnotu niektorých potravín, ktoré konzumujeme.

Mindfullness alebo Uvedomenie Uvedomelé stravovanie (t.j. vedomé venovanie pozornosti nášmu jedlu), je prístup k jedlu, ktorý sa zameriava na zmyslové vedomie jednotlivca o jedle a jeho skúsenosti s jedlom. Nemá veľa spoločného s kalóriami, sacharidmi, tukmi alebo bielkovinami. Účelom pozorného stravovania nie je schudnúť, aj keď je vysoko pravdepodobné, že tí, ktorí si osvoja tento štýl stravovania, schudnú. Zámerom je pomôcť jednotlivcom vychutnať si okamih a jedlo a povzbudiť ich úplnú prítomnosť pri zážitku z jedla.


Praktizovanie Mindfullness alebo Uvedomenia pomohlo mnohým žiť cieľavedomejšie a rozvíjať zručnosti potrebné na zvládanie chronických bolestí, chorôb, depresií, problémov so spánkom a úzkosti. Stalo sa tiež stredobodom prístupu k stravovaniu, ktorý spĺňa kritériá potrebné na zmenu celkového prístupu človeka k stravovaniu. Už dávno vieme, že bez zmeny správania je dlhodobá pozitívna zmena v stravovaní zbytočná. Aj keď venujeme značnú pozornosť štúdiu rôznych diét, aby sme určili, ktorá je najefektívnejšia, prichádzame s rovnakou odpoveďou: všetky sú účinné z krátkodobého hľadiska a žiadna nie je účinná z dlhodobého hľadiska. Moje skúsenosti s klientami tieto poznatky iba potvrdzujú. Vždy, keď som bol v reštaurácii alebo len tak na „menučko“ s nejakým klientom, ktorý chcel schudnúť alebo upraviť svoju hmotnosť, správal sa rovnako. Jedlo zjedol omnoho rýchlejšie ako ja. Nikdy sa mi nestalo, že by klient, ktorý má nadváhu zjedol neskôr ako ja. Veľmi ma to fascinuje, pretože Uvedomelé stravovanie môže byť pre mnohých tým nástrojom na zmenu k lepšiemu bez štúdia najnovších dietetických postupov.

A na záver, zopár tipov ako začať:

Odborníci odporúčajú začať s uvedomelým stravovaním postupne, jedením aspoň jedného jedla denne pomalšie a pozornejšie.


Tu je niekoľko rád (a trikov), ktoré Ti môžu pomôcť začať:

  • Nastav si kuchynský časovač na 20 minút a venuj sa jedlu tak, aby si počas toho postupne zjedol jedlo normálnej veľkosti.

  • Skús jesť nedominantnou rukou; ak si pravák/praváčka, drž vidličku v ľavej ruke.

  • Ak to typ jedla dovolí, použi paličky.

  • Jedz päť minút v tichosti a premýšľaj o tom, čo bolo potrebné na výrobu tohto jedla, od farmára až po kupca až po kuchára.

  • Jedz malé sústa a dobre požuj.

  • Pred otvorením chladničky alebo skrinky sa nadýchni a polož si otázku: „Som skutočne hladný/hladná?“ Ak chceš jesť iba z nudy, choď na krátku prechádzku alebo si niečo prečítaj.


48 zobrazení

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše