Ochrana osobných údajov

©2020 WELLCO. Všetky práva vyhradené.

  • Robert Nagy

Zvyšuje potenie spaľovanie tukov?

Kto z nás ešte neskúšal cvičiť extra naobliekaný s pocitom, že vďaka nadmernému spoteniu z nás kilá budú doslova odpadávať? Ako potenie funguje? A pomáha naozaj lepšie spaľovať tuk?

Potenie je prirodzená reakcia organizmu na zvýšenú telesnú teplotu. Je to ochladzovací mechanizmus, ktorý nás chráni pred nebezpečným prehriatím. Človek má v tele 2 typy potných žliaz: jedny sa nazývajú ekrinné a druhé apokrinné.

Apokrinné potné žľazy sa vyskytujú iba v špecifických oblastiach (podpazušie, oblasť ohanbia a genitálií, atď.) a ich produkcia je obmedzená. Sú stimulované emóciami a stresom. Apokrinný sekrét prúdi na povrch pokožky v mieste, kde vyúsťujú chlpy a môže v kontakte so vzdušným kyslíkom a enzýmami vytváranými mikroflórou zapáchať. Apokrinné žľazy z hľadiska potenia nemajú žiadny význam.

Ekrinné potné žľazy máme rozmiestnené po celom tele, najmä v podpazuší, na chodidlách, dlaniach či na čele. Majú samostatný vývod na kožu a slúžia len na to, aby sa nimi odvádzalo teplo z organizmu. Teplo zo seba vydávame sálaním, človek očervenie a začína sa potiť. Počas cvičenia môžeme vypotiť až 2l tekutín. Až 90% obsahu potu je čistá voda, zvyšok ióny, nátrium, kálium, chlór, kyselina mliečna a močovina. Čiže žiaden tuk sa nám „neroztápa“. Jednoducho vypotíme viac vody, čím sa nám zníži telesná hmotnosť.

Potenie kože, ktorá sa nachádza nad bruškom, na zadku a na stehnách nemá žiaden vplyv na spaľovanie tuku v týchto miestach. Bederné pásy a špeciálne nohavice na cvičenie nám pomôžu zvýšiť potenie v tychto miestach, ale iba ako ochranný mechanizmus pred prehriatím. Takisto naobliekať sa do viacerých vrstiev nebude odpoveďou na chudnutie.


Na to, aby sme spálili viac tuku potrebujeme pohyb svalov, pri ktorom sa síce vytvára teplo a my sa potíme, ale je to iba vedľajší produkt telesnej aktivity. Niekto sa potí viac a niekto menej. Záleží to od pohlavia, rasy, množstva podkožného tuku ako aj vody v tele. Miera spotenia po tréningu teda nebude určovať koľko kalórií sme spálili.

Lepším merítkom bude, koľko kilometrov dokážeme prejsť na prechádzke v parku, zabehnúť, zaplávať alebo zabicyklovať.

88 zobrazení