• Robert Nagy

3 najväčšie problémy stravovania a ako im predísť.

Zmeňte svoje telo a zdravie jednoduchými trikmi vo svojom stravovaní.

Mnoho článkov o stravovaní, rôzne diéty a dokonca aj televízne relácie tých najlepších kuchárov, potvrdzujú to, o čom sa hovorí pri mnohých debatách. „Chutí mi jesť, no mal/a by som začať chudnúť.“ „Neviem si povedať: Už dosť!, keď začnem večer rabovať chladničku.“

Častokrát, keď sa niektorého z klientov opýtam na stravovanie, odpovedá mi: „Ja ale naozaj neviem, čo mám jesť! Niekto povie, že mäso je nezdravé, druhý dáva stop mliečnym výrobkom, tretí zavrhuje všetky typy obilnín. Čo mám teda jesť?!“



V podstate každý jeden z vás pozná základy, viete, že keď si pochutnávate na zelenine, je to tá správna voľba a keď si nakladáte už druhú porciu čokoládovej zmrzliny, že to by ste nemali...Všetci tak trochu viete, čo by ste mali, resp. nemali jesť.




Nedávny prieskum poukázal na tieto 3 najhlavnejšie problémy stravovania:

1, Emočné a stresom ovplyvnené stravovanie

2, Nedostatok plánovania

3, Jedenie počas dňa, aj keď nie som hladná/ý

Pri týchto problémoch tak nebudú riešením ani najlepší stravovací jedálniček, ani nová diéta, či iný pomer makroživín v strave alebo nejaký doplnok výživy. Takisto nebude problémom to, „že neviem, čo mám teda jesť“.


Zmena, na ktorú sa treba zamerať, nie je v jedle, jedálničku alebo v špeciálnych bylinkách, poprípade liekoch. Tou zmenou je posun v správaní a reakciách v určitých situáciách.



1, Neviem prestať jesť, neviem sa ovládať, zajedám emočný stres alebo podráždenie.


Všetci sme boli v tej situácii. Strava sa stáva útočiskom, upokojením a uvoľnením. Zaujímavé na tom je, že spúšťačom tohto správania sú určité presné podnety.

Nájdením a uvedomením si týchto podnetov, sa dostaneme do výhodnej pozície. Vieme o nich a môžeme s nimi pracovať.


Prvým krokom je teda identifikácia spúšťača problému. Môžete si ho napísať na papier alebo do počítača. Tým, že problém zhmotníte, máte niečo konkrétne, niečo s čím sa dá pracovať.


Druhým krokom je napísať si stratégiu na prelomenie tohto problému. Môže to byť jednoducho zmena priestoru, zmena v spoločnosti ľudí, kde takáto situácia nastáva. Začínate hľadať možnosti prelomenia týchto spúšťačov a to samo o sebe je 50 percent úspechu.


Tretím je podpora. Porozprávajte sa s niekým, komu dôverujete, o tom, že chcete spraviť konkrétnu zmenu. Opora blízkej osoby, aj keď sa vám možno nebude dariť hneď na 100 percent, vám pomôže zotrvať vo vašom úsilí.



2, Nedostatok plánovania


Dva extrémy: na jednej strane, ľudia, ktorí nevedia, čo budú mať na obed za dve hodiny a vyberú sa podľa nálady do prvého bufetu, na druhej strane niekto, kto strávi nedeľu doobeda nakupovaním surovín a poobede varením, aby mal/a pripravené raňajky, obedy aj večere na celý týždeň.



Ako teda dosiahnuť tú správnu rovnováhu? Jednoduchý tip, naučte sa jesť správne porcie, aby ste v dvoch jedlách denne mali na tanieri jedlo vo veľkosti jednej až dvoch hrstí (jednoduchou mierkou je vaša dlaň zovretá do päste).


Pomocným môže byť aj obrázok, príklad, ako mať naložené na tanieri. Jedna štvrtina je mäso alebo porcia proteínu, druhou je príloha a zvyšok je porcia zeleniny.





3, Jedenie počas dňa aj keď nie som hladná/ý


Tu platí jednoduché pravidlo. Ak je nejaké jedlo ľahko prístupné pre vás, vašich kolegov alebo rodinných príslušníkov, určite sa v priebehu dňa alebo aj kratšej doby zje.

Ľahko prístupné jedlá, malé snacks, sladkosti, cukríky, to všetko „naskáče“ do úst, ani sa človek nenazdá.

Skúste sa poobzerať vo svojom okolí, čo môžete eliminovať, čo môžete zmeniť za zdravšiu verziu a sledujte, čo sa bude diať...

Ako je teda už dosť zrejmé, zmena stravovania je viac o zmene správania než jedla ako takého. Začína uvedomením si, prečo sa chcem zmeniť a pokračuje zaradením niektorého z vyššie uvedených tipov do života.



Ak by si chcel/a zmenu dosiahnuť aj Ty a potrebuješ podporu, zarezervuj si konzultáciu na robertnagy@wellco.sk



0 zobrazení

Ochrana osobných údajov

©2020 WELLCO. Všetky práva vyhradené.